• Stowarzyszenie
    • O stowarzyszeniu
    • Zarząd
    • Statut
    • Cele i zadania
    • Krajowa Izba Gospodarki Nieruchomościami
  • Aktualności
  • Dla zarządcy
    • Niezbędnik zarządcy
    • Standardy Zarządców
    • Obowiązki zarządców
  • Oferty usług
    • Zarządzanie
    • Ubezpieczenia
    • Remonty
    • Konserwacja i pogotowie techniczne
    • Formularz zgłoszeniowy
  • Członkowie
  • Kontakt
  • Stowarzyszenie
    • O stowarzyszeniu
    • Zarząd
    • Statut
    • Cele i zadania
    • Krajowa Izba Gospodarki Nieruchomościami
  • Aktualności
  • Dla zarządcy
    • Niezbędnik zarządcy
    • Standardy Zarządców
    • Obowiązki zarządców
  • Oferty usług
    • Zarządzanie
    • Ubezpieczenia
    • Remonty
    • Konserwacja i pogotowie techniczne
    • Formularz zgłoszeniowy
  • Członkowie
  • Kontakt
  1. Strona główna
  2. Dla zarządcy
  3. Standardy Zarządców

Na skróty

  • Niezbędnik zarządcy
  • Standardy Zarządców
  • Obowiązki zarządców

Standardy Zarządców

Standardy zarządców Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Zarządców Nieruchomości „Nasz Dom” w Krakowie

Zasady ogólne
  1. Zarządca nieruchomości jest zobowiązany do wykonywania czynności zarządzania nieruchomościami zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów prawa i standardami zawodowymi ze szczególną starannością właściwą dla zawodowego charakteru tych czynności oraz zasadami etyki zawodowej.
  2. Zarządca nieruchomości jest zobowiązany do kierowania się zasadą ochrony interesu osób, na których rzecz wykonuje te czynności.
  3. Zarządca nieruchomości oraz przedsiębiorcy działający w zakresie zarządzania nieruchomościami powinni dochować należytej staranności, aby osoby, przy pomocy, których wykonują czynności zarządzania nieruchomościami, przestrzegały reguł zawartych w niniejszych standardach zawodowych.
  4. Zarządca nieruchomości powinien wykonywać czynności zarządzania nieruchomościami zgodnie z zasadami moralnymi oraz nie naruszając w żaden sposób prawa obowiązującego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Dbałość o powagę i wiarygodność zawodu
  1. Za zasadę naczelną działania zarządcy nieruchomości uznaje się dbałość
    o należytą jakość czynności wykonywanych przez zarządcę.
  2. Zarządca nieruchomości wykazuje się wysoką kulturą osobistą w kontaktach
    z właścicielem nieruchomości, użytkownikami lokali, a także sądami, urzędami
    i instytucjami, przed którymi występuje.
  3. Zarządca nieruchomości postępuje w taki sposób, aby właściciel nieruchomości darzył go oraz jego pracowników pełnym zaufaniem.
  4. Zarządca nieruchomości zachowuje się w sposób, który nie godzi w interesy zatrudniającego go przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami.
  5. Zarządca nieruchomości dąży do wyeliminowania ze swojego otoczenia działań sprzecznych z przepisami prawa, standardami zawodowymi, zasadami moralnymi lub uchybiających godności
  6. Zarządca nieruchomości zapewnia, aby każdy z właścicieli nieruchomości miał prawo dostępu do pełnych informacji dotyczących zarządzania jego nieruchomością.
  7. Zarządca nieruchomości wykonuje czynności zarządzania kierując się dbałością o bezpieczeństwo budynków i ich otoczenia oraz o bezpieczeństwo właścicieli nieruchomości, ich rodzin i osób trzecich oraz dąży do stworzenia dobrych warunków użytkowania nieruchomości.
  8. Zarządca nie podejmuje się wykonania czynności, które wykraczają poza jego wiedzę
    i kompetencje zawodowe, a w szczególności są sprzeczne z obowiązującymi normami prawnymi i społecznymi.
  9. Zarządca nieruchomości uczestniczy w pracach organizacji zawodowych, wspiera ich działalność, a swoją postawą przyczynia się do integracji środowiska zarządców nieruchomości oraz zapewnienia wysokiej pozycji zawodu.
Współpraca między zarządcami
  1. Stosunki między zarządcami nieruchomościami powinny być oparte na obiektywności, poszanowaniu prawa, koleżeństwie i współpracy.
  2. Działania marketingowe zarządców nieruchomości powinny świadczyć o ich profesjonalizmie popartym referencjami, a materiały promocyjne i sposób ich prezentacji nie mogą wywoływać wrażenia negatywnego co do jakości usług oferowanych przez innych zarządców nieruchomości.
  3. Zarządca nieruchomości ma prawo w celach reklamowych informować o zarządzaniu daną nieruchomością, jeżeli właściciele nieruchomości wyrazili na to pisemną zgodę.
Tajemnica zawodowa
  1. Zarządcę nieruchomości obowiązuje tajemnica zawodowa obejmująca wszelkie informacje związane z zarządzaniem nieruchomościami, które mogłyby w jakikolwiek sposób naruszać obowiązujące przepisy w zakresie ochrony danych osobowych, naruszać interesy właścicieli nieruchomości. Obowiązek ten spoczywa na zarządcy również po ustaniu wykonywania czynności zarządzania, chyba że z tego obowiązku zwolnił go sąd lub inny właściwy organ, albo właściciele nieruchomości.
  2. Zarządca nieruchomości obowiązany jest zapewnić właścicielom nieruchomości warunki do swobodnego składania oświadczeń, zachowania tajemnicy, a także obowiązany jest zapewnić bezpieczne przechowywanie całej dokumentacji dotyczącej dokonywanych czynności, gwarantujące zachowanie tajemnicy zawodowej, w tym ochronę danych
  3. Obowiązkiem zarządcy jest dbanie o zachowanie tajemnicy zawodowej przez jego pracowników, na zasadach obowiązujących jego samego.
Obowiązek informowania klienta
  1. Zarządca nieruchomości jest zobowiązany do udzielania właścicielom informacji na temat zarządzanej nieruchomości oraz udostępniania do kontroli dokumentów dotyczących zarządzanej nieruchomości. Swoim zachowaniem zarządca nieruchomości powinien dążyć do stworzenia warunków do wzajemnej wymiany informacji.
  2. Wszelkie informacje dotyczące zarządzanej nieruchomości, udzielane przez zarządcę, powinny być zgodne ze znanym mu stanem faktycznym.
  3. Zarządca nie może zatajać przed osobą, na rzecz której świadczy usługi zarządzania, istotnych i znanych faktów związanych z zarządzaną nieruchomością ani nie może osoby takiej wprowadzać w błąd co do faktów i praw dotyczących zarządzanej nieruchomości.
Konflikt interesów

Zarządca nieruchomości dołoży wszelkich starań, aby jakiekolwiek sytuacje konfliktowe, spory dotyczące zapisu umowy o zarządzaniu i sposobu jej realizacji były rozwiązywane polubownie, bez konieczności występowania na drogę postępowania sądowego.

Dokumentacja
  1. Zarządca nieruchomości ma obowiązek na bieżąco prowadzić i aktualizować wymaganą przepisami dokumentację zarządzanej nieruchomości. Jest on także zobowiązany do prawidłowego gromadzenia i starannego przechowywania tej dokumentacji.
  2. Przekazanie dokumentacji powinno być dokonane niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie określonym w umowie o zarządzanie nieruchomością.
Obsługa organizacyjna techniczna i finansowa
  1. Wynagrodzenie zarządcy nieruchomości wynika z umowy o zarządzanie nieruchomościami. Wynagrodzenie za wykonywanie czynności zarządzania powinno być odpowiednie, przy zachowaniu prawa zarządcy do godziwego zysku.
  2. Zarządca nieruchomości prowadzi chronologicznie dokumentację organizacyjną, podjętych uchwał oraz dokumentację wynikającą z przepisów prawa.
  3. Zarządca nieruchomości prowadzi ewidencję kosztów i przychodów odrębnie na poszczególne nieruchomości.
  4. Zarządca nieruchomości, obracając środkami pieniężnymi właścicieli nieruchomości, w szczególności:
  • nie dopuszcza do łączenia środków finansowych swoich lub swojej firmy ze środkami finansowymi zamawiającego,
  • nie wykorzystuje środków finansowych jednego właściciela nieruchomości
    w celu przysporzenia korzyści innemu właścicielowi nieruchomości.

3.   Środki finansowe właścicieli nieruchomości zarządca nieruchomości przechowuje na rachunkach bankowych prowadzonych odrębnie dla każdej zarządzanej nieruchomości i obsługuje zgodnie z pisemną dyspozycją właścicieli nieruchomości i postanowieniami umowy o zarządzanie.

Aktualności i ogłoszenia

Oferty szkoleń

Oferty szkoleń

Tutaj będą publikowane oferty szloleń lub innych organizowanych imprez...
czytaj więcej
załącznik

Obowiązki stosowania ciepłomierzy lub podzielników kosztów 6.12. 2022r.

W imieniu Zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Zarządców Nieruchomości NASZ DOM w Krakowie, up...
czytaj więcej
Edycja nowej strony internetowej - proszę o cierpliwość

Edycja nowej strony internetowej - proszę o cierpliwość

Trwa edycja nowej strony internetowej - proszę o cierpliwość...
czytaj więcej

Nasz Dom

Stowarzyszenie „NASZ DOM” powstało w 2002 roku w Krakowie z inicjatywy zarządców nieruchomości. Obecnie zrzesza 47 członków oraz 4 partnerów wspierających. Powstało z potrzeby wspólnej pracy i wymiany doświadczeń w dynamicznie zmieniającej się branży.

Stowarzyszenie

  • O stowarzyszeniu
  • Zarząd
  • Statut
  • Cele i zadania
  • Krajowa Izba Gospodarki Nieruchomościami

Dla zarządcy

  • Niezbędnik zarządcy
  • Standardy Zarządców
  • Obowiązki zarządców

Informacje

  • Aktualności
  • Członkowie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Copyright © 2025 Nasz Dom. Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka prywatności.
realizacja: Codeideas