• Stowarzyszenie
    • O stowarzyszeniu
    • Zarząd
    • Statut
    • Cele i zadania
    • Krajowa Izba Gospodarki Nieruchomościami
  • Aktualności
  • Dla zarządcy
    • Niezbędnik zarządcy
    • Standardy Zarządców
    • Obowiązki zarządców
  • Oferty usług
    • Zarządzanie
    • Ubezpieczenia
    • Remonty
    • Konserwacja i pogotowie techniczne
    • Formularz zgłoszeniowy
  • Członkowie
  • Kontakt
  • Stowarzyszenie
    • O stowarzyszeniu
    • Zarząd
    • Statut
    • Cele i zadania
    • Krajowa Izba Gospodarki Nieruchomościami
  • Aktualności
  • Dla zarządcy
    • Niezbędnik zarządcy
    • Standardy Zarządców
    • Obowiązki zarządców
  • Oferty usług
    • Zarządzanie
    • Ubezpieczenia
    • Remonty
    • Konserwacja i pogotowie techniczne
    • Formularz zgłoszeniowy
  • Członkowie
  • Kontakt
  1. Strona główna
  2. Stowarzyszenie
  3. Statut

Na skróty

  • O stowarzyszeniu
  • Zarząd
  • Statut
  • Cele i zadania
  • Krajowa Izba Gospodarki Nieruchomościami

Statut Stowarzyszenia

Statut Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Zarządców Nieruchomości „NASZ DOM” w Krakowie

Pobierz statut w pliku PDF

Rozdział I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

Paragraf 1

  1. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Zarządców Nieruchomości w Krakowie „NASZ DOM” zwane dalej Stowarzyszeniem działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r.- Prawo o Stowarzyszeniach ( Dz.U.1989 Nr 20 poz. 104) wraz z późniejszymi zmianami oraz innych aktów prawnych.
  2. Nazwa Stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona.
  3. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Zarządców Nieruchomości „NASZ DOM” posiada osobowość prawną.

Paragraf 2

  1. Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej.
  2. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Kraków.

Paragraf 3

Stowarzyszenie używa odznaki i pieczątki Stowarzyszenia zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

Paragraf 4

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

  1. kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych: zarządców, pośredników, rzeczoznawców majątkowych oraz wszystkich osób zainteresowanych w zakresie gospodarowania nieruchomościami
  2. organizowanie kształcenia i praktyk dla osób ubiegających się o uzyskanie licencji zarządy, pośrednika i rzeczoznawcy majątkowego.
  3. doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.
  4. prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie gospodarowania nieruchomościami.
  5. ułatwianie członkom dostępu do obowiązującego prawa i fachowej literatury oraz podejmowanie innych działań w interesie członków Stowarzyszenia.
  6. organizowanie regularnych spotkań i publiczną promocję celów Stowarzyszenia.
  7. współpracę z instytucjami rządowymi, samorządowymi i społecznymi mającymi wpływ na stan legislacji w zakresie gospodarowania nieruchomościami.
  8. propagowanie i wspomaganie działalności wydawniczej w zakresie publikacji specjalistycznej.

Przedmiotem działalności Stowarzyszenia jest:

  1. 59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
  2. 99.Z - Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana
  3. 90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana
  4. 60.Z - Działalność wspomagająca edukację.
  5. 22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania
  6. 10.Z - Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek.
  7. 20.Z - Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.
  8. 31.Z - Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami.
  9. 32.Z - Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie.
  10. 14.Z - Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków.
  11. 19.Z - Pozostała działalność wydawnicza.
  12. 99.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Paragraf 5

  1. Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą, na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
  2. Do prowadzenia działalności statutowej Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników. Zasady działalności Biura Stowarzyszenia, zatrudniania i wynagradzania pracowników określa Zarząd Główny.
  3. Stowarzyszenie może przystępować do innych stowarzyszeń i federacji związanych w swej działalności statutowej z tematyką nieruchomości.

Paragraf 6

  1. Stowarzyszenie ma prawo tworzenia terenowych jednostek w formie oddziałów.
  2. Jednostki terenowe Stowarzyszenia mogą posiadać osobowość prawną i prowadzić działalność gospodarczą.

Rozdział II

CEL DZIAŁALNOŚCI STOWARZYSZENIA I SPOSOBY DZIAŁANIA

Paragraf 7

Celem Stowarzyszenia jest:

  1. tworzenie jednolitych reguł działalności postępowania zarządców nieruchomości, pośredników w obrocie nieruchomościami, rzeczoznawców majątkowych poprzez ustalanie, a następnie nadzór nad przestrzeganiem standardów i zasad etyki zawodowej,
  2. kształtowanie wizerunku zarządcy nieruchomości, pośrednika w obrocie nieruchomościami, rzeczoznawcy majątkowego jako profesjonalnego powiernika i mediatora, wpływanie na jak najlepszą społeczną opinię o tym zawodzie,
  3. dążenie do stałego podnoszenia kwalifikacji swoich członków,
  4. odgrywanie roli forum wymiany wzajemnych doświadczeń i opinii,
  5. uczestnictwo w pracach organów stanowiących akty prawne, mające wpływ na zarządzanie i administrowanie nieruchomościami,
  6. ochrona interesów całej grupy zawodowej oraz współpraca z organizacjami zrzeszającymi przedstawicieli innych zawodów związanych z rynkiem nieruchomości.

Rozdział III

CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI

Paragraf 8

  1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.
  2. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.

Paragraf 9

Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:

  1. członków zwyczajnych,
  2. członków wspierających.

Paragraf 10

Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie jest pozbawiona praw publicznych, a której zainteresowania mają bezpośredni związek z zarządzaniem lub administrowaniem nieruchomościami.

Paragraf 11

Członek zwyczajny

Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo do:

  1. Członek zwyczajny ma obowiązek:
  2. noszenia odznaki Stowarzyszenia.
  3. korzystanie ze wszystkich urządzeń Stowarzyszenia w granicach określonych regulaminami,
  4. udziału w działalności Stowarzyszenia zgodnie z regulaminem i uchwałami jego władz,
  5. udziału w Zebraniach z głosem decydującym,
  6. zaskarżania do Walnego Zebrania Członków uchwały Zarządu Stowarzyszenia o skreśleniu z listy członków,
  7. zgłaszania opinii i wniosków do władz Stowarzyszenia,
  8. czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia,
  9. przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
  10. regularnego uiszczania składek i innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia ustalonych w Statucie, regulaminie i uchwałach podjętych przez władze Stowarzyszenia.
  11. brania aktywnego udziału w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia,
  12. propagowanie idei i celów Stowarzyszenia.

Paragraf 12

Członek wspierający

  1. Członek wspierający, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, oraz udziału w Zebraniach z głosem decydującym posiada prawa określone w § 11 ust. 1.
  2. Członek wspierający ma prawo do brania udziału – z głosem doradczym w zebraniach statutowych władz Stowarzyszenia.
  3. Członek wspierający posiada obowiązki określone w § 11 ust 2. pkt. 1, 3,4,
  4. Członek wspierający ma prawo do umieszczania w nazwie firmy i jej znaku firmowym zapisu „Członek wspierający Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Zarządców Nieruchomości „NASZ DOM”.
  5. Członkiem wspierającym może być każda osoba fizyczna i prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia w zakresie zarządzania nieruchomościami, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
  6. Przedstawiciel członka wspierającego nie może być jednocześnie członkiem zwyczajnym.

Paragraf 13

  1. Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze Uchwały Zarząd Główny, na podstawie pisemnej deklaracji popartej rekomendacją dwóch członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
  2. Członkowie zwyczajni i wspierający należą organizacyjnie do właściwego terenowego oddziału.

Paragraf 14

  1. wypowiedzenia członkostwa, zgłoszonego na piśmie, po uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązań wobec Stowarzyszenia,
  2. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
  3. śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
  4. wykluczenia ze Stowarzyszenia z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający 6 miesięcy, po uprzednim bezskutecznym wezwaniu członka do przestrzegania postanowień Statutu.
  5. Uchwałę w sprawie wykluczenia ze Stowarzyszenia podejmuje Zarząd Główny Stowarzyszenia podając przyczyny wykluczenia oraz przesyłając stosowną informację osobie wykluczonej.
  6. Od uchwał Zarządu Głównego Stowarzyszenia w przedmiocie wykluczenia członkowi stowarzyszenia przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania w terminie 30 dni od daty pisemnego powiadomienia o wykluczeniu.

Rozdział IV

WŁADZE STOWARZYSZENIA

Paragraf 15

  1. Władzami Stowarzyszenia są:
  2. Walne Zebranie Członków,
  3. Zarząd Główny,
  4. Główna Komisja Rewizyjna,

Walne Zebranie Członków

Paragraf 16

  1. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
  2. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
  3. z głosem stanowiącym - członkowie zwyczajni
  4. z głosem doradczym - członkowie wspierający.

Paragraf 17

  1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
  2. Walne Zebranie Członków zwyczajne odbywa się raz w roku, w terminie do 30 czerwca.
  3. Walne Zebranie Członków obraduje wg. uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
  4. Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący, zastępca, dwaj sekretarze.
  5. Prezydium Walnego Zebrania Członków wybierane jest w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów obecnych członków.
  6. Członek ustępujących władz nie może wejść w skład Prezydium Walnego Zebrania Członków.
  7. O miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd Główny powiadamia członków co najmniej na 21 dni przed terminem zebrania.
  8. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Stowarzyszenia.
  9. W przypadku nie wzięcia udziału w Walnym Zebraniu przez co najmniej połowę członków, Zarząd zwołuje Walne Zebranie w drugim terminie, o godzinę późniejszym, z zaznaczeniem, że Zebranie zwołane w drugim terminie może podejmować uchwały bez względu na liczbę obecnych członków.

Paragraf 18

Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:

  1. uchwalenie statutu i jego zmian,
  2. uchwalanie regulaminów władz Stowarzyszenia w tym: obrad Walnego Zebrania Członków, działalności Zarządu Głównego, działalności Głównej Komisji Rewizyjnej
  3. działalności Głównej Komisji Rewizyjnej
  4. wybór Członków Zarządu Głównego Stowarzyszenia oraz Komisji Rewizyjnej,
  5. zatwierdzanie programu działalności oraz rozpatrywanie sprawozdań z działalności władz Stowarzyszenia,
  6. zatwierdzanie corocznych sprawozdań finansowych, przyjmowanie budżetu na rok następny,
  7. ustalanie wysokości składek członkowskich,
  8. podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
  9. podejmowanie uchwały o rocznej sumie zobowiązań jaką Stowarzyszenie może zaciągnąć,
  10. podejmowanie na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej uchwał o udzieleniu absolutorium dla Członków Zarządu Głównego,
  11. rozstrzyganie w sprawach odwołań członków od decyzji Zarządu Głównego.
  12. ustalanie znaków organizacyjnych i godła Stowarzyszenia,
  13. podejmowanie Uchwał w innych sprawach nie zastrzeżonych w Statucie dla właściwości innych władz Stowarzyszenia.

Paragraf 19

  1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może być zwołane:

1) z inicjatywy Zarządu Głównego,

2) na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej,

3) na pisemne żądanie co najmniej 1/3 ogólnej liczby Zarządów Oddziałów lub 20 % członków

zwyczajnych z podaniem proponowanego porządku obrad Walnego Zebrania.

  1. Zarząd Główny jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w ciągu 2 miesięcy, od dnia otrzymania żądania lub wniosku określonego w ust.1 pkt.2 i 3 .
  2. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.

Paragraf 20

Zarząd Główny

  1. Kadencja Zarządu Głównego trwa 3 lata - od dnia następnego po wyborze na Walnym Zebraniu Członków do momentu wyboru nowego Zarządu Głównego na Walnym Zebraniu Członków w trzecim roku trwania kadencji.
  2. Wybór Członków Zarządu Głównego odbywa się na Walnym Zebraniu Członków w głosowaniu tajnym lub jawnym zwykłą większością głosów. Tryb głosowania określa regulamin, o którym mowa w § 17 ust. 3.
  3. Uchwały Zarządu Głównego, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy jego członków.

Paragraf 21

  1. Zarząd Główny kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z postanowieniami Statutu oraz uchwałami Walnego Zebrania Członków,
  2. Reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
  3. Zarząd Główny składa się z 6 członków. w tym Prezesa i dwóch Zastępców.
  4. Osobami uprawnionymi do reprezentacji jest dwóch Członków Zarządu w tym Prezes lub jego Zastępca.
  5. Zasady działania Zarządu Głównego ustala regulamin uchwalony przez Walne Zebranie Członków.
  6. Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
  7. Posiedzenie Zarządu Głównego zwołuje Prezes Zarządu z własnej lub na wniosek co najmniej 3 członków Zarządu Oddziału w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia wniosku.

Paragraf 22

  1. Do zakresu działania Zarządu Głównego należy:
  2. kierowanie działalnością Stowarzyszenia i zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,
  3. reprezentowanie Stowarzyszenia,
  4. realizacja uchwał Walnego Zebrania Członków,
  5. opracowywanie rocznych projektów planów pracy, preliminarza i wydatków oraz rocznych sprawozdań finansowych i sprawozdań z działalności statutowej,
  6. opracowywanie strategii rozwoju Stowarzyszenia,
  7. podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego lub ruchomego nieprzekraczającego wartości 5.000,00 euro,
  8. zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
  9. podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania nowych członków zwyczajnych i wspierających,
  10. podejmowanie uchwał o wykluczeniu lub wykreśleniu z członkostwa w Stowarzyszeniu,
  11. składanie sprawozdań ze swej działalności na dorocznym Walnym Zebraniu Członków,
  12. powoływanie i rozwiązywanie jednostek terenowych - oddziałów, określanie zasięgu ich działania oraz siedziby,
  13. koordynowanie działalności jednostek terenowych – oddziałów,
  14. zawieszanie w czynnościach Zarządu Oddziału, jeżeli ich działalność jest niezgodna z przepisami prawa, postanowieniami statutu oraz uchwałami władz nadrzędnych,
  15. uchylanie uchwał Zarządów Oddziałów, w razie ich sprzeczności z przepisami prawa, postanowieniami statutu oraz uchwałami władz nadrzędnych,
  16. uchwalanie regulaminów określonych przepisami szczegółowymi statutu, w tym regulaminu określającego szczegółowy tryb i zasady działania Zarządów Oddziałów,
  17. rozpatrywanie odwołań od wniosków Zarządu Oddziału w sprawach określonych w § 14 ust. 1 pkt. 3,
  18. określanie zasad działalności Biura Stowarzyszenia, zatrudniania i wynagradzania pracowników,
  19. opracowywanie regulaminów wewnętrznych Stowarzyszenia i zatwierdzanie tych, które nie należą do właściwości Walnego Zebrania Członków i Głównej Komisji Rewizyjnej.
  20. Zarząd Główny może zaciągać zobowiązania majątkowe bez ograniczeń z uwzględnieniem treści § 22 ust. 1 pkt.6 oraz treści § 18 pkt. 8 Statutu.

Paragraf 23

  1. W przypadku ustania członkostwa, rezygnacji, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie trwania kadencji, skład osobowy tych władz uzupełniany jest spośród niewybranych kandydatów, wg. kolejności uzyskanych głosów na Walnym Zebraniu Członków.
  2. Liczba wybranych w ten sposób członków władz nie może przekraczać 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru na Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia.
  3. Członek wybrany do władz w trakcie trwania kadencji pełni swoją funkcję do końca tej kadencji.

Główna Komisja Rewizyjna

Paragraf 24

  1. Główna Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
  2. Główna Komisja Rewizyjna składa się z 9 członków w tym Przewodniczącego i 2 Zastępców.
  3. Przepisy dotyczące wyboru, kadencji i zasad podejmowania uchwał określone dla Zarządu Stowarzyszenia w § 20 stosuje się odpowiednio.

Paragraf 25

Do zakresu działania Głównej Komisji Rewizyjnej należy:

  • kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia,
  • występowanie do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,
  • prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd Główny z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu Głównego,
  • zwołania Walnego Zebrania Członków, w razie niezwołania go przez Zarząd Główny w terminie ustalonym w statucie,
  • składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium dla Członków Zarządu Głównego,
  • składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
  • uchwalanie regulaminu określającego szczegółowy tryb i zasady działania Komisji Rewizyjnych Oddziałów Stowarzyszenia,
  • nadzór nad przestrzeganiem przez członków standardów i zasad etyki zawodowej.

Paragraf 26

  1. Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić żadnych funkcji w Zarządzie Stowarzyszenia.
  2. Główna Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Walne Zebranie Członków.
  3. Główna Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków władz stowarzyszenia wszystkich szczebli złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.

Rozdział V

JEDNOSTKI TERENOWE STOWARZYSZENIA – ODDZIAŁY I ICH WŁADZE

Paragraf 27

Dla sprawnej realizacji zadań wynikających ze statutu Zarząd Główny może powoływać jednostki terenowe Stowarzyszenia – Oddziały.

Paragraf 28

  1. Zarząd Główny Stowarzyszenia w drodze Uchwały wyraża zgodę na utworzenie Oddziału i ustala jego obszar działania na wniosek minimum 15 zamieszkujących lub zarządzających nieruchomościami w tym obszarze członków założycieli Oddziału.
  2. Oddział może posiadać osobowość prawną i prowadzić działalność gospodarczą.
  3. Oddział działa pod nazwą Stowarzyszenia.
  4. Prawa i obowiązki Oddziału, jego członków oraz wzajemne stosunki ze Stowarzyszeniem określa niniejszy Statut, stosowne Regulaminy oraz obowiązujące przepisy prawa.
  5. Uchwały władz Stowarzyszenia są dla władz Oddziału oraz członków Oddziału wiążące.

Paragraf 29

Władzami Oddziału są:

  1. Walne Zebranie Członków Oddziału,
  2. Zarząd Oddziału,
  3. Komisja Rewizyjna Oddziału

Paragraf 30

Rozwiązanie Oddziału następuje na podstawie uchwały Zarządu Głównego w przypadku:

  1. zaprzestania faktycznej działalności przez Oddział lub zmniejszenia stanu liczebnego członków poniżej liczby wymaganej dla jego powołania przez okres dłuższy niż 6 miesięcy.
  2. złożenia przez Zarząd Oddziału wniosku do Zarządu Głównego o rozwiązanie Oddziału.

Walne Zebranie Członków Oddziału

Paragraf 31

  1. Walne Zebranie Członków Oddziału może być zwyczajne i nadzwyczajne.
  2. Walne Zebranie Członków Oddziału zwyczajne odbywa się raz w roku, w terminie do 30 kwietnia.
  3. Walne Zebranie Członków Oddziału obraduje wg. uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
  4. Obradami Walnego Zebrania Członków Oddziału kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący, zastępca, dwaj sekretarze.
  5. Prezydium Walnego Zebrania Członków Oddziału wybierane jest w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów obecnych członków.
  6. Członek ustępujących władz nie może wejść w skład Prezydium Walnego Zebrania Członków Oddziału.
  7. O miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Oddziału Zarząd Oddziału powiadamia członków Oddziału oraz Zarząd Główny co najmniej na 21 dni przed terminem zebrania.
  8. Uchwały Walnego Zebrania Członków Oddziału zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Stowarzyszenia.

Paragraf 32

Do uprawnień Walnego Zebrania Członków Oddziału należy:

  1. wybór członków Zarządu Oddziału, członków Komisji Rewizyjnej Oddziału,
  2. zatwierdzanie programów działania Oddziału,
  3. zatwierdzanie sprawozdań finansowych, uchwalanie budżetu Oddziału,
  4. rozstrzyganie w sprawach odwołań członków od decyzji Zarządu Oddziału,
  5. podejmowanie na wniosek Komisji Rewizyjnej uchwał o udzieleniu absolutorium Członkom Zarządu Oddziału.

Paragraf 33

  1. W Walnym Zebraniu Członków Oddziału biorą udział:
  2. z głosem stanowiącym - członkowie zwyczajni oddziału,
  3. z głosem doradczym - przedstawiciele członków wspierających z terenu działania oddziału oraz członkowie władz Stowarzyszenia.
  4. Zarząd Główny może delegować swojego przedstawiciela do udziału w zebraniu Oddziału.
  5. Przedstawiciel Zarządu Głównego ma prawo przedstawiania opinii w sprawach będących przedmiotem obrad.

Paragraf 34

Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału może być zwołane:

  1. z inicjatywy Zarządu Głównego lub z inicjatywy Zarządu Oddziału,
  2. na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej lub Komisji Rewizyjnej Oddziału,
  3. na pisemny żądanie co najmniej 20 % uprawnionych do głosowania członków zwyczajnych Oddziału z podaniem proponowanego porządku obrad Walnego Zebrania Członków Oddziału.
  4. Zarząd Oddziału jest obowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału w ciągu 2- miesięcy dni od daty złożenia wniosku lub żądania, o których mowa w ust. 1 pkt.2 i 3.
  5. W przypadku niezwołania przez Zarząd Oddziału Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków Oddziału w terminie i trybie określonym w statucie, uprawnioną władzą do jego zwołania jest w kolejności Komisja Rewizyjna Oddziału, Główna Komisja Rewizyjna, Zarząd Główny.
  6. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.

Zarząd Oddziału

Paragraf 35

Zarząd Oddziału kieruje działalnością Oddziału Stowarzyszenia na terenie swego działania.

Paragraf 36

  1. Kadencja Zarządu Oddziału trwa 3 lata od dnia następnego po wyborze na Walnym Zebraniu Oddziału do momentu wyboru nowego Zarządu Oddziału na Walnym Zebraniu Oddziału Stowarzyszenia w trzecim roku trwania kadencji.
  2. Wybór Członków Zarządu Oddziału odbywa się na Walnym Zebraniu Członków Oddziału w głosowaniu tajnym lub jawnym zwykłą większością głosów. Tryb głosowania określa regulamin, o którym mowa w §17 ust. 3.
  3. Członkowie wybierani do władz Oddziału mogą tę samą funkcję pełnić nie dłużej niż przez 2 kolejne kadencje.
  4. Uchwały Zarządu Oddziału Stowarzyszenia, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Stowarzyszenia.

Paragraf 37

  1. W przypadku ustania członkostwa, rezygnacji, wykluczenia lub śmierci członka władz Oddziału Stowarzyszenia w trakcie trwania kadencji, skład osobowy tych władz uzupełniany jest spośród niewybranych kandydatów, wg. kolejności uzyskanych głosów na Walnym Zebraniu Członków Oddziału.
  2. Liczba wybranych w ten sposób członków władz nie może przekraczać 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru na Walnym Zebraniu Członków Oddziału.
  3. Członek wybrany do władz w trakcie trwania kadencji pełni swoją funkcję do końca tej kadencji.

Paragraf 38

  1. Zarząd Oddziału składa się z 5 członków w tym Prezesa i jego Zastępcy.
  2. Posiedzenia Zarządu Oddziału odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na 2 miesiące.
  3. Posiedzenia Zarządu Oddziału zwołuje prezes Zarządu Oddziału z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 3 członków Zarządu Oddziału, w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia wniosku.

Paragraf 39

Do zakresu działania Zarządu Oddziału należy:

  1. wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Stowarzyszenia, Zarządu Głównego oraz Walnego Zebrania Członków Oddziału,
  2. kierowanie działalnością Oddziału Stowarzyszenia i zarządzanie majątkiem w ramach posiadanych pełnomocnictw,
  3. organizowanie działalności gospodarczej Oddziału,
  4. zaciąganie zobowiązań finansowych w ramach posiadanych upoważnień,
  5. składanie wniosków do Zarządu Głównego w sprawie przyjęcia członków zwyczajnych i wspierających oraz wykluczenia członków Oddziału z powodu naruszania zasad określonych w § 14 ust. 3 niniejszego statutu,
  6. uchwalanie wniosków o rozwiązanie Oddziału,
  7. zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych Walnych Zebrań Członków Oddziału,
  8. składanie Zarządowi Głównemu sprawozdań z działalności Oddziału Stowarzyszenia na co najmniej 20 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków Oddziału.
  9. zwoływanie Walnych Zebrań Członków Oddziału.
  10. składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków Oddziału.
  11. Zarząd Oddziału reprezentowany jest przez 2 Członków Zarządu w tym Prezesa lub jego Zastępcę.
  12. W razie zawieszenia Zarządu Oddziału (§ 22 ust. 1 ppkt. .13), Zarząd Główny powołuje Zarząd Tymczasowy, który pełni swoje funkcje do czasu wyboru nowego Zarządu Oddziału przez Walne Zebranie Członków Oddziału.

Paragraf 40

  1. Dla ważności oświadczenia woli, jak również wszelkich pism w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych przekraczających kwoty 1.000 euro wymagany jest podpis Prezesa Zarządu Głównego lub jego Zastępcy.
  2. Dla ważności innych pism i dokumentów wymagany jest podpis dwóch członków Zarządu Oddziału w tym Prezesa, a w razie nieobecności jego Zastępcy.

Paragraf 41

Szczegółowy tryb i zasady działania Oddziału i jego Zarządu określa regulamin uchwalony przez Zarząd Główny.

Komisja Rewizyjna Oddziału

Paragraf 42

Komisja Rewizyjna Oddziału jest władzą powołaną do sprawowania kontroli działalności Oddziału.

Paragraf 43

  1. Komisja Rewizyjna Oddziału składa się z 7 członków w tym Przewodniczącego i Zastępcy.
  2. Przepisy dotyczące wyboru, kadencji i zasad podejmowania uchwał określone dla Zarządu Oddziału Stowarzyszenia w § 36 Statutu stosuje się odpowiednio.

Paragraf 44

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej Oddziału należy:

  1. kontrola działalności Oddziału,
  2. współpraca z Główną Komisją Rewizyjną,
  3. przedstawienie Zarządowi Oddziału uwag, wniosków i zaleceń pokontrolnych dotyczących działalności statutowej i finansowej Oddziału,
  4. zgłaszanie Zarządowi Głównemu umotywowanych wniosków o uchylenie uchwał Zarządu Oddziału sprzecznych z postanowieniami prawa, statutu lub uchwałami władz nadrzędnych,
  5. przedkładanie Walnemu Zebraniu Członków Oddziału sprawozdań ze swojej działalności,
  6. składanie na Walnym Zebraniu Członków Oddziału wniosków o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium dla Członków Zarządu Oddziału,
  7. nadzór nad przestrzeganiem przez członków Oddziału standardów i zasad etyki zawodowej.

Paragraf 45

Komisja Rewizyjna Oddziału jest zobowiązana przeprowadzić kontrolę działalności Oddziału co najmniej 1 raz w roku.

Paragraf 46

Członkowie Komisji Rewizyjnej Oddziału nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.

Paragraf 47

Szczegółowy tryb i zasady działania Komisji Rewizyjnej Oddziałów określa regulamin uchwalony przez Główną Komisję Rewizyjną.

Rozdział VI

Majątek Stowarzyszenia

Paragraf 48

Majątek Stowarzyszenia stanowią przychody z rzeczy ruchomych, nieruchomości oraz praw dających przychody oraz składki członkowskie.

Paragraf 49

  1. Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
  2. składki członkowskie,
  3. przychody z rzeczy ruchomych, nieruchomości oraz praw dających przychody,
  4. zapisy, darowizny, subwencje i spadki,
  5. wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia, dochody z działalności gospodarczej i dochody z majątku Stowarzyszenia,
  6. inne przychody.
  7. Majątek i środki Stowarzyszenia powinny być wykorzystywane wyłącznie na cele statutowe.
  8. Członkowie Stowarzyszenia nie mogą być wynagradzani za wykonywanie swych obowiązków, jak również nie uczestniczą w zyskach. Nie dotyczy to osób pozostających w stosunku pracy ze Stowarzyszeniem, a także członków będących ekspertami i doradcami na zlecenie Stowarzyszenia.
  9. Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca I kwartału każdego roku. Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki wg. zasad określonych przez Zarząd Główny wciągu 2 tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka Stowarzyszenia.
  10. 90 % przychodów Oddziału, o których mowa w ust. 1pkt. 1 jest przeznaczana na realizację celów statutowych Oddziału.
  11. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Paragraf 50

Majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd Główny poprzez uchwały z wyłączeniem spraw zastrzeżonych do kompetencji Walnego Zebrania Członków.

Rozdział VII

ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE STOWARZYSZENIA

Paragraf 51

  1. Uchwalanie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
  2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walnego Zebrania Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
  3. W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia, nie uregulowanych w statucie, mają odpowiednie zastosowanie przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach ( Dz.U.1989.Nr.20 poz. 104 z późniejszymi zmianami).

Tekst jednolity marzec 2010 rok

Aktualności i ogłoszenia

Oferty szkoleń

Oferty szkoleń

Tutaj będą publikowane oferty szloleń lub innych organizowanych imprez...
czytaj więcej
załącznik

Obowiązki stosowania ciepłomierzy lub podzielników kosztów 6.12. 2022r.

W imieniu Zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Zarządców Nieruchomości NASZ DOM w Krakowie, up...
czytaj więcej
Edycja nowej strony internetowej - proszę o cierpliwość

Edycja nowej strony internetowej - proszę o cierpliwość

Trwa edycja nowej strony internetowej - proszę o cierpliwość...
czytaj więcej

Nasz Dom

Stowarzyszenie „NASZ DOM” powstało w 2002 roku w Krakowie z inicjatywy zarządców nieruchomości. Obecnie zrzesza 47 członków oraz 4 partnerów wspierających. Powstało z potrzeby wspólnej pracy i wymiany doświadczeń w dynamicznie zmieniającej się branży.

Stowarzyszenie

  • O stowarzyszeniu
  • Zarząd
  • Statut
  • Cele i zadania
  • Krajowa Izba Gospodarki Nieruchomościami

Dla zarządcy

  • Niezbędnik zarządcy
  • Standardy Zarządców
  • Obowiązki zarządców

Informacje

  • Aktualności
  • Członkowie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Copyright © 2025 Nasz Dom. Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka prywatności.
realizacja: Codeideas